השפעת הקורונה ומלחמת חרבות ברזל על שוק הנדל"ן

השפעת המצב הכלכלי על שוק המשכנתאות בישראל

  מגפת הקורונה, עליית הריבית ומלחמת "חרבות ברזל" - כיצד אירועי המאקרו האחרונים הופכים את הקערה על פיה פתבשנים האחרונות, המציאות הכלכלית בישראל עוברת טלטלות משמעותיות שמשפיעות על כל תחומי החיים, ובפרט על תחום הנדל"ן והמשכנתאות. 

כל אחד מהאירועים הדרמטיים שחווינו לאחרונה - מגפת הקורונה, עליית הריבית ומלחמת "חרבות ברזל", הותיר את חותמו על ענף המשכנתאות והתנהלות השחקנים בו.

 בתור יועץ משכנתאות שחי ונושם את התחום כבר יותר מ-15 שנה, אני רואה מקרוב כיצד השינויים הללו מחלחלים ומשנים את "חוקי המשחק" הבסיסיים בשוק.

 בואו ננסה להבין ביחד איך כל אחד מהאירועים השפיע, ומה זה אומר לגבי מי שמתכנן לקחת משכנתא בעתיד הקרוב. ג 1. מגפת הקורונה - הקפאה זמנית וביקושים דחויים התפרצות נגיף הקורונה הכתה בענף הנדל"ן כרעם ביום בהיר. הסגרים, חוסר הוודאות הכלכלית והפגיעה ההכנסות הובילו לירידה חדה בשיעורי לקיחת המשכנתאות ולהקפאה זמנית של השוק. הבנקים הקשיחו את תנאי החיתום, חששו להעמיד הלוואות ונהיו זהירים יותר. יחד עם זאת, צד הביקושים נותר יציב יחסית, כאשר רוכשים פוטנציאליים העדיפו פשוט לדחות את הקנייה לתקופה יציבה יותר. ברגע שהמשק נפתח מחדש, ראינו זינוק בנטילת משכנתאות בעקבות מימוש הביקושים הדחויים וניצול הזדמנויות על ידי משקיעים.

 2. עליית הריבית - ייקור ההלוואות ועידוד מכירות במקביל לשינויים שהביאה הקורונה, חל לאחרונה גם שינוי במדיניות מוניטרית של בנק ישראל - עליית הריבית. המהלך, שנועד לרסן את האינפלציה ולייצב את המשק, מייקר למעשה את עלויות המשכנתא. ההחזר החודשי זינק במאות שקלים למשפחה, במיוחד למחזיקי משכנתא על בסיס הפריים, מה שעשוי להרתיע לווים מסוימים. מצד שני, עבור משקיעים שמנסים למכור נכסים, זו יכולה להיות דווקא בשורה טובה - הם ימהרו לסגור עסקאות לפני שהריביות יעלו עוד יותר.

 3. מלחמת "חרבות ברזל" - תקופת אי ודאות והאטה בשוק לצד האתגרים הכלכליים, מלחמת "חרבות ברזל" הוסיפה רובד נוסף של חוסר יציבות לענף המשכנתאות. בזמן סבבי הלחימה, חלה האטה משמעותית במספר העסקאות ובקשות המשכנתא, בפרט באזורי העימות. חששות ביטחוניים הובילו לירידה בביקוש לדירות ולדחיית תוכניות רכישה. גם הבנקים נהיו שמרנים יותר בחיתום ובדקו ביסודיות רבה יותר את הסיכונים. יחד עם זאת, יש הסבורים שדווקא בתקופות כאלו טמונות הזדמנויות לרוכשים אמיצים שמוכנים לקחת סיכון מחושב.

לסיכום - מה כדאי לעשות? אז מה כל זה אומר למי ששוקל לקחת משכנתא בתקופה הקרובה? קודם כל, חשוב להבין שמדובר במציאות דינאמית ומשתנה תדיר. מה שהיה נכון אתמול, לא בהכרח רלוונטי היום. לכן חיוני מאוד לפנות לליווי מקצועי של יועץ מומחה, שיידע לנתח את כל הפרמטרים המאקרו כלכליים ולתרגם אותם להמלצות פרקטיות ברמת הפרט. 

בתור יועץ בעל ותק וניסיון רב בשוק המשכנתאות, אני יכול לומר לכם שכל מקרה הוא ייחודי וכל לקוח הוא עולם ומלואו. אין פתרון אחיד שמתאים לכולם. במקום זאת, צריך לבנות אסטרטגיית משכנתא מותאמת אישית, על סמך ניתוח מעמיק של הצרכים, היכולות והחלומות של כל אחד ואחת. אז אם גם אתם מתלבטים איך להתנהל נכון בסביבה הכלכלית המאתגרת, אני מזמין אתכם להתייעץ איתי ועם הצוות המקצועי שלי ב"מרכז לחיסכון במשכנתאות". נשמח לבחון את המקרה הפרטי שלכם לעומק, להסביר את המשמעויות של ההתפתחויות בשטח ולסייע לכם לקבל את ההחלטות הטובות והמדויקות ביותר לגבי עתידכם הפיננסי. זכרו - גם בתקופות של אי ודאות ושינויים תכופים, עם הכוונה נכונה וליווי מתאים, תוכלו למצוא את הדרך האופטימלית עבורכם בסבך המשכנתאות. אל תוותרו על מומחיות וניסיון בצמתים הקריטיים האלה. הידע והכישורים שלנו כאן כדי לעזור לכם לצלוח את הגלים, בדרך הבטוחה והמשתלמת ביותר האפשרית. אשמח לעמוד לרשותכם בכל עת, עידן דהן  050-8715197